Thursday, December 11, 2008

Ujian tuhan.. suatu yang patut disyukuri..

Ah!! Aku dah penat dengan masalah ni!!! Nape aku mesti aku yang di uji!!!... aku dah x larat di uji!!! i’m fade up!!! DLL.. Pernahkah pernyataan tersebut terlintas di benak fikiran @ hati anda… muhasabah diri anda kembali jika ia pernah terjadi pada diri anda.


Setiap manusia akan diuji dan tiada seorang pun akan terlepas dari ujian dari yang Maha Esa. Ujian yang Allah turunkan itu mungkin merupakan bala sebagai balasan atas kemungkaran yang dlikakukan oleh manusia, mungkin juga sebagai ibtila' untuk menguji keimanan hambanya atau mungkin sebagai kifarah sebagai penghapus dosa...ujian itu mungkin dalam bentuk kesenangan atau kesusahan dalam bentuk ujian fizikal, mental, rohani, jasmani, hati dan sebagainya dan yang pastinya sesuai dengan kemampuan individu yang di uji. Dalam bentuk ketakutan, kesusahan, kemiskinan, kelaparan, penat, sakit, malas, senang, gembira, bahagia, sedih, keluarga, sahabat-sahabat, jodoh dan macam-macam lg.. yang pasti setiap orang pasti duji.

"Dan Kami pasti menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah berita gembira pada orang yang sabar"- maksud ayat (Al-Baqarah :155).

Katakan pada diri bila dirimu di uji..

Aku tahu aku mampu.. " Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."-maksud ayat (Al-Baqarah: 286)

Aku di uji untuk menguji keimananku.. "Apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan aku telah beriman sedangkan dia tidak diuji? Dan sesungguhnya KAMI telah menguji orang-orang sebelum kamu,maka sesungguhnya ALLAh mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya DIA mengetahui orang yang berdusta" - maksud ayat ( Al-ankabut: 2&3)

Maka Wahai Diriku...

Ingatlah ALLAH setiap masa dan ketika dalam apa jua keadaan.. Maka ingatlah kepada-KU, AKU pun akan mengingati kamu.."- maksud ayat( Al-Baqarah: 152)

mohonlah kemudahan dan kekuatan dariNYA.. Sesungguhnya manusia langsung tiada daya melainkan dengan izinNYA..La haula wala quwwata illa billah..

Maka hanya kepadaNYA tempat aku meminta dan menyembah.." Hanya kepadaMU aku menyembah dan hanya kepadaMU kami memohon pertolongan"- maksud ayat (Al-Fatehah:5)

Segala ujian itu datang dari ALLAH, maka mohonlah sentiasa dari allah..Untuk mengatasi ujian ini aku perlu lebih taqarrub kepadaNYA..banyakkan sabar dan solat serta munajat.. "Wahai orang-orang yang beriman! mohonlah pertolongan (kepada ALLAH) dengan sabar dan solat. sesungguhnya ALLAH bersama orang yang sabar"- maksud ayat ( Al-Baqarah:153)

Taqarrub billah..memang senang untuk diperkatakan, tapi berat untuk melaksanakan... "Dan mohonlah pertolongan (kepada ALLAH) dengan sabar dan solat. Dan (solat) itu berat, kecuali kepada orang-orang yang khusyuk " -maksud ayat ( Ak-Baqarah: 45).


Persoalannya...

Adakah kita perlu membiarkan segala ujian yang kita hadapi begitu sahaja tanpa peningkatan diri?

Adakah ia tidak merugikan diri?

Jika ALLAH tidak menciptakan ujian pada diriku, apakah keimanan aku akan tergilap?

Benarlah...
Ujian dan kesusahan yang menimpa diri ini ALLAH berikan untuk kebaikan diri ini.. jangan sesekali dikesali tetapi patut disyukuri..

"Dan sungguh, KAMI benar-benar akan mennguji kamu sehingga KAMI mengetahui orang - orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu; dan KAMI uji perihal kamu" -maksud ayat (Muhammad :31)

YA ALLAH GOLONGKAN KAMI DALAM GOLONGAN YANG BERSYUKUR.. GOLONGKAN KAMI DALAM GOLONGAN YANG YANG SABAR DALAM MENGHADAPI SEGALA UJIAN-MU.. TEGUHKAN DIRI KAMI DENGAN IMAN.. BERIKANLAH KEKUATAN DAN KEMUDAHAN UNTUK KAMI MENGHADAPINYA.. ameeen...


No comments: