Thursday, June 4, 2009

Pendidikan Islam Dari Rumah

Kemelut keruntuhan akhlak di kalangan remaja muslim pada hari ini semakin merunsingkan. Penyakit jahil terhadap Allah dan pengabaian terhadap amanah diri sebagai hambaNya semakin kronik lantaran nafsu dalam diri yang sentiasa dibajai. Kuman kejahiliyyahan ini begitu mudah berjangkit bagaikan wabak virus yang tiada vaksin. yang mana ia bukan sahaja membunuh pengidapnya tetapi seluruh masa depan mereka dan mungkin generasi-generasi masa hadapan jika tidak diubati segera. walaupun telah tersedia vaksin yang amat mujarab bagi mereka iaitu kembali kepada Al-quran dan Assunah, namun mengapa kemelut ini terus berlaku dan terus berlaku. Siapa yang patut dipersalahkan? diri mereka sendiri? ibu bapa? atau guru-guru yang mendidik mereka.?

Rentetan dari perkara ini membuatkan ana merenung kembali, betapa peri pentingnya mendidik dan membentuk anak-anak bermula dari rumah yang mana proses pentarbiyyahan perlu bermula dari kandungan sehingga dewasa. Maka, ibu-bapa dan ahli keluarga perlu bertanggungjawab serta sedar pendidikan Islam yang bermula dari rumah penting dalam membenteng anak-anak dari kancah kejahiliyyahan seperti perintah Allah dan Rasul.

Surah At-Tahrim ayat 4 yang bermaksud :
“ Peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya dari manusia dan batu”

Hadis nabi dari Ibnu Jarir yang bermaksud:
“ Suruhlah anak-anakmu melakukan apa yang diperintahNya dan tinggallah apa yang dilarang-Nya, kerana yang demikian menjadi benteng bagi mereka dari api neraka”

Pentarbiyyahan Islam yang bersifat rabbani perlu diterap dalam diri anak-anak. Adalah sangat penting menanam aqidah yang teguh dalam diri mereka sejak mereka lahir lagi. Melihat keteguhan iman anak-anak cilik di palestin. Dalam keadaan bumi mereka setiap masa terdedah dengan ledakan bom dan pihak musuh durjana di sana sini, namun anak-anak cilik mereka masih berani keluar rumah untuk bermain dan sebagainya. Kenapa? Kerana di hati mereka hanya takutkan Allah.. Subhanallah..

I.allah jika ada Allah dalam hati kita, diri kita akan takut untuk membuat kema’siatan. Diri akan terdorong untuk sentiasa melakukan kebaikan. Begitu juga suasananya dengan remaja pada hari ini jika mereka mendapat pendidikan Islam yang sempurna. Oleh itu, ibu pada harus menjadi pencatur yang baik dalam membentuk anak-anak mereka, hidup berkualiti yang berteraskan aqidah yang ampuh dan cara hidup Islam perlu dibudayakan. supaya anak-anak jelas cara hidup Islam adalah cara hidup yang terbaik dan mereka tidak mudah longlai bila terdedah dalam dunia kini yang semakin bejat. Maka jelas di sini, pentingnya penterbiyyahan yang bermula dari rumah dalam membentuk produk-produk muslim yang berkualiti, yang teguh dan berguna untuk Islam serta pembangunan ummah..wallahua'lam

3 comments:

ummumishkah said...

Mungkin puncanya sbb kita lupa kepada kehidupan di akhirat...

SanG MuRaBBi said...

tidak boleh tidak biah solehah perlu diwujudkan di rumah...anak2 melihat ibu bapa,menjadi contoh kpd anak2...parent kene jd role odel yg baik pd anak2...

warkahraudhah said...

salam ziarah.jazakallah atas nasihat.